onsdag, november 24, 2004

Ny dygnsrytm

Har experimenterat lite med en ny dygnsrytm på sistone. Det går sådär. Idén är att sova runt tio timmar varannnan natt och runt fem varannan. Orsaken är att jag sov ut riktigt ordentligt för en tid sen och märkte hur harmonisk jag var när jag vaknade. Jag var ett med ett leende universum.

De senaste fyra-fem dagarna har jag sakta försökt glida in den nya rytmen. Tänkte att det sku vara dags att i den glada vetenskapens anda sammanfatta lite resultat.

Fördelar:
  • Det känns alltid som man får mycket gjort. Efter en lång sömnperiod stiger jag upp 13-tiden. Men eftersom jag kan vara vaken hela natten finns det ändå mycket tid. NMT (Normalpeople Mean Time) eftermiddag/kväll kan man arbeta och sköta ärenden. Och sen blir det mycket fritid över. Nästa dag betyder den korta sömnperioden att man kan stiga upp rätt tidigt och kanske vara igång hela förmiddagen NMT. Man får en hel del gjort trots att man inte kan sitta uppe på natten.
  • Det mest lärorika är kanske att inte stressa upp sig över sömn. "Fyhelvetefittpenisjävlaskitvärld Nuharjagsovitborthalvadagenigen ohelvetejafåraldrignågotgjortjaeenvärdelösjävel" har varit liten av en morgon ritual innan man öppnar dörren till livet och ser att världen fortfarande kan rocka i ett smutsigt kök. Eller nåt. Nu måste jag låta sömnen ta tid och jag bryr mig inte så mycket längre. Tiden är relativ. När jag dör spelar timmarna ändå inte någon roll. So what. Huvudsaken är att jag livet var en sydtysk trudelutt så ofta som möjligt, inte så många gånger som möjligt.

Nackdelar:

  • Jag har åkt mer ut ur fas från NMT. Det blir knepigt att passa ihop plikter ibland. Men som tur är nästan allt arbete självständigt just nu.
  • Det sticker till i vänstra delen av pannan nu som då. Ungefär som en mjuk men vassare huvudvärk. Det känns ju lite onödigt att plåga sin kropp till sånt.

Vidare forskning

Borde ta reda på lite mer om sömn och REM perioder överlag. Hörde nånstans att
REM sömn infaller udner 3timmars perioder. Det borde man ju i så fall beakta. Det skulle också vara nyckel till att sova två korta perioder om dagen. Kaj hade hört om någon som hade forskat fram att de gubbar på en fiskeflotta som gjorde var piggare än resten.

Källor:

The man most responsible for coming up with the Chaos Theory wasMitchell Feigenbaum, who was one of a handful of scientists at Los Alamos, NewMexico when he first started thinking about Chaos. Feigenbaum was a littleknown scientist from New York, with only one published work to his name. Hewas working on nothing very important, like quasi periodicity, in which he andonly he had 26 hour days instead of the usual 24. He gave that up because hecould not bear to wake up to setting sun, which happened periodically.

http://www.digitaltermpapers.com/view.php/d/3197.HTM