måndag, november 15, 2004

Angående själva informationen

Det växer fram nån sorts info-mysticism i vårt samhällesom är vansinnigt besatt av att söka efter sanningen(Stefan Tcholakov, Gibsons Pattern Recognition etc.). Det är ett jävligt skumt och häftigt fenomen. Det är antagligen ett underbart symptom på förändringen som sker när ett informationssamhälle som fungerar enligt ett hirearkiskt system med få sändare går över till ett mer kaotiskt system med fler sändare. Från tidnings-, teve- och radiojättar till ett anarkistiskt Internet.

Det är förhållandet till informationen som är revolutionen på Internet. Det är inte frågan om småpotatis utan handlar om ett abstrakt sätt att uppfatta samhället men som har vädligt konkreta effekter. Mcluhan mina vänner. Informationen är det mest centrala i vårt samhälle. Om flödet av information ändras så ändras samhället.

Info-mysticismen är besatt av sökandet efter sanningen. Den dolda sanningen är sakral. Det är nåt med fenomenet som verkligen får mig att rysa. Är det inte samma sak med dig? (Vem du än är) Kanske är orsaken att ett symptom på en förändring inte bara kan säga något om världen jag lever i utan också något om världen som kommer. Magiskt. Jag önskar att jag kunde förklara allt och plocka ut alla de viktiga tendenserna. Men jag tänker inte göra det. Jag tänker luta mig tillbaka mot osäkerheten och fylla min text med "kanske". Kanske en värld där allt är lögn innan motsatsen bevisas. Kanske en värld där informationsflödets struktur ger individen enorma möjligheter men där vem som helst kan drunkna. Härligt.